Rozmiar: 4588 bajtówRozmiar: 4460 bajtówRozmiar: 4504 bajtów

STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM

SYGNALIZACJA

SYGNAŁY NA MIJANKACH

  Na niektórych liniach kolejowych w Polsce znajdujš się mijanki obsługiwane automatycznie, bez obsługi. Mijanki takie oczywiœcie sš kontrolowane przez dyżurnego ruchu – odcinkowego, jednak same mijanki sš pozbawione obsługi. Na mijankach takich istnieje specyficzna sygnalizacja i obowišzujš specjalne zasady wjazdu i wyjazdu z mijanki.

  Na sieci kolejowej w Polsce istnieje mało linii kolejowych (odcinków) z automatycznymi mijankami. Na bazie dwóch odcinków wyjaœnię sposób prowadzenia ruchu na mijankach.

(Piła Północ) Kalisz Pomorski – Ulikowo (linia nr 403)

  Na odcinku tej linii znajdujš się dwie mijanki bez obsługi: w Reczu Pomorskim i Tarnowie Pomorskim. Mijanki te sš obserwowane przez dyżurnego ruchu odcinkowego, który znajduje się w Kaliszu Pomorskim.

Mijanka bezobsługowa wyposażona jest w następujšce urzšdzenia sterowania ruchem kolejowym:
- wskaŸnik W29, który zobowišzuje maszynistę do powiadomienia dyżurnego ruchu o zbliżaniu się do mijanki;
- powtarzacz wskaŸnika położenia zwrotnicy, który wskazuje zasadnicze położenie zwrotnicy;
- wskaŸnik położenia zwrotnicy, który znajduje się przed samš mijankš i pełni rolę semafora wjazdowego,
- zwrotnice wyposażone w siłowniki mechaniczno - hydrauliczne, które po rozpruciu automatycznie nastawiajš zwrotnicę do zasadniczego położenia.

Teraz opiszę funkcję poszczególnych urzšdzeń na mijance:

  WskaŸnik W29 oznacza, że należy nawišzać łšcznoœć radiowš z dyżurnym ruchu odcinkowym. Maszynista ma obowišzek poinformować dyżurnego ruchu odcinkowego, że pocišg zbliża się do mijanki, a dyżurny ruchu powinien zezwolić na wjazd na mijankę poprzez radio.

Rozmiar: 686 bajtów

  Powtarzacz wskaŸnika zwrotnicowego informuję jaki sygnał wyœwietlany jest na wskaŸniku zwrotnicowym, czyli wskazuje zasadnicze położenie zwrotnicy.

Rozmiar: 363 bajtów Pionowa kreska na powtarzaczu.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie na wprost.
Rozmiar: 363 bajtów Ukoœna kreska na powtarzaczu.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie w bok.
Rozmiar: 363 bajtów
Rozmiar: 363 bajtów
Wygaszona komora powtarzacza.
Oznacza, że na wskaŸniku zwrotnicowym wyœwietlane jest czerwone œwiatło i dalsza jazda za wskaŸnik jest zabroniona.

  Ponieważ dla przyjętego kierunku jazdy przejazd przez mijankę odbywa się przez prawy tor więc zarówno na powtarzaczu wskaŸnika zwrotnicowego jak i na samym wskaŸniku zwrotnicowym wyœwietlany może być sygnał mówišcy o jeŸdzie na wprost bšdŸ na tor znajdujšcy się po prawej stronie toru głównego zasadniczego.

  WskaŸnik zwrotnicowy wyœwietlać może zasadnicze położenie zwrotnicy lub zabraniać wjazdu na mijankę. Wjazd na mijankę może być zabroniony wówczas, gdy iglica nie dolega do opornicy i wjazd na zwrotnicę grozi wykolejeniem.

Rozmiar: 363 bajtów Pionowa kreska na wskaŸniku.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie na wprost.
Rozmiar: 363 bajtów Ukoœna kreska na wskaŸniku.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie w bok.
Rozmiar: 363 bajtów
Rozmiar: 363 bajtów
Czerwone œwiatło na wskaŸniku.
Oznacza, że wjazd na mijankę jest zabroniony.

  Zwrotnice na mijance sš tak skonstruowane, aby ich rozprucie nie spowodowało uszkodzenia. Zwrotnica taka wyposażona jest w urzšdzenie pneumatyczne - siłownik (mechanizm samopowrotny), który po przejechaniu każdej osi pocišgu (przy jeŸdzie powodujšcej odchylenie iglicy dolegajšcej od opornicy) powoduje przywrócenie zasadniczego położenia. Zwrotnica wyposażona jest także w kontroler przylegania iglicy do opornicy, który w przypadku nie dolegania iglicy wysyła sygnał do wskaŸnika zwrotnicowego o zaistniałej sytuacji, a wskaŸnik wyœwietla automatycznie czerwone œwiatło.

Rozmiar: 8151 bajtów

Schemat prowadzenia ruchu na mijance pokazany jest poniżej.

Rozmiar: 4480 bajtów

Krótki opis sposobu prowadzenia ruchu na mijance:

  Ze Stargardu Szczecińskiego do Kalisza Pomorskiego jedzie pocišg, który zbliża się do mijanki w Reczu Pomorskim. Maszynista widzšc wskaŸnik W29 nawišzuje radiowš łšcznoœć z dyżurnym ruchu odcinkowym, który stacjonuje w Kaliszu Pomorskim i informuje go o tym, że zbliża się do mijanki. Dyżurny ruchu zezwala mu wjechać na mijankę. Pocišg kolejno mija powtarzacz wskaŸnika zwrotnicowego, który pokazuje położenie zasadnicze zwrotnicy, a następnie tuż przed mijankš wskaŸnik zwrotnicowy, który potwierdza to co wyœwietlane było na powtarzaczu. Pocišg wjeżdża na mijankę na tor prawy patrzšc w kierunku jazdy. Zezwolenie na wyjazd z mijanki maszynista otrzymuje nawišzujšc ponownie łšcznoœć z dyżurnym ruchu odcinkowym, gdyż nie ma semafora wyjazdowego.
  W opisanym przypadku przyjšłem, że urzšdzenia sš sprawne, iglica przylega do opornicy a z przeciwnego kierunku nie nadjeżdża pocišg dzięki temu pocišg z Stargardu może wyjechać z mijanki.

(Piła Główna) Szczecinek - Słupsk (linia nr 405)

  Innym odcinkiem, na którym istniejš mijanki bezobsługowe ze specjalnie do tego celu przeznaczonš sygnalizacjš jest odcinek linii nr 405 Szczecinek - Słupsk. Sposób prowadzenia ruchu na mijankach jest podobny do tego, który stosowany jest na linii nr 403 Ulikowo - Kalisz Pomorski. Istotnš różnicę stanowi sposób nastawiania zwrotnic. Na mijankach linii nr 405 nastawianie zwrotnic należy do obowišzku drużyny trakcyjnej z pojazdu trakcyjnego. Jest to możliwe dzięki urzšdzeniom radiołšcznoœci firmy KAPSCH, które zainstalowane sš na pojeŸdzie trakcyjnym i na mijance.
  Na tej linii mijanki znajdujš się w Białym Borze, Kawczach, Kępicach i Korzybiu, a centrum dyspozytorskie (zarazem jedyna na linii stacja), w którym stacjonuje dyżurny ruchu odcinkowy znajduje się w Miastku.

  Mijanka bezobsługowa wyposażona jest w następujšce urzšdzenia sterowania ruchem kolejowym:
- wskaŸniki W29, które zobowišzujš drużynę trakcyjnš do powiadomienia dyżurnego ruchu odcinkowego o zbliżaniu się do mijanki;
- czujniki torowe reagujšce na sygnał nadany przez drużynę trakcyjnš;
- powtarzacze wskaŸnika położenia zwrotnicy, które wskazujš zasadnicze położenie zwrotnicy;
- wskaŸniki położenia zwrotnicy, które znajdujš się przed samš mijankš i pełniš rolę semafora wjazdowego.
- elektryczne napędy zwrotnicowe, które przestawiajš zwrotnicę w zależnoœci od poleceń drużyny trakcyjnej;
- zwrotnice;
- wskaŸniki położenia zwrotnicy, które znajdujš się przy wyjeŸdzie z mijanki i pełniš rolę semafora wyjazdowego;
- System Nadzoru Ruchu (SNR) i urzšdzenia radiołšcznoœci: skrzynka przekaŸnikowa, nadajnik przenoszšce informację z pojazdu trakcyjnego oraz od czujników torowych do dyżurnego ruchu odcinkowego.

Teraz opiszę funkcję poszczególnych urzšdzeń na mijance:

  WskaŸnik W29 oznacza, że należy nawišzać łšcznoœć radiowš z dyżurnym ruchu odcinkowym. Maszynista ma obowišzek poinformować dyżurnego ruchu odcinkowego, że pocišg zbliża się do mijanki, a dyżurny ruchu powinien zezwolić na wjazd na mijankę poprzez radio.

Rozmiar: 686 bajtów

  Czujniki torowe, które odbierajš sygnał z lokomotywy lub innego pojazdu wysyłajšcego sygnał. Przycisk ten wysyła sygnał o nastawieniu zwrotnicy nadany przez maszynistę do napędu zwrotnicowego.

  Powtarzacz wskaŸnika zwrotnicowego informuję jaki sygnał wyœwietlany jest na wskaŸniku zwrotnicowym, czyli wskazuje zasadnicze położenie zwrotnicy.

Rozmiar: 363 bajtów Pionowa kreska na powtarzaczu.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie na wprost.
Rozmiar: 363 bajtów Ukoœna kreska na powtarzaczu.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie w bok.
Rozmiar: 363 bajtów
Rozmiar: 363 bajtów
Wygaszona komora powtarzacza.
Oznacza, że na wskaŸniku zwrotnicowym wyœwietlane jest czerwone œwiatło i dalsza jazda za wskaŸnik jest zabroniona.

  Ponieważ dla przyjętego kierunku jazdy przejazd przez mijankę odbywa się przez prawy tor więc zarówno na powtarzaczu wskaŸnika zwrotnicowego jak i na samym wskaŸniku zwrotnicowym wyœwietlany może być sygnał mówišcy o jeŸdzie na wprost bšdŸ na tor znajdujšcy się po prawej stronie toru głównego zasadniczego.

  WskaŸnik zwrotnicowy wyœwietlać może zasadnicze położenie zwrotnicy lub zabraniać wjazdu na mijankę. Wjazd na mijankę może być zabroniony wówczas, gdy iglica nie dolega do opornicy i wjazd na zwrotnicę grozi wykolejeniem.

Rozmiar: 363 bajtów Pionowa kreska na wskaŸniku.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie na wprost.
Rozmiar: 363 bajtów Ukoœna kreska na wskaŸniku.
Oznacza, że jazda odbywać się będzie w bok.
Rozmiar: 363 bajtów
Rozmiar: 363 bajtów
Czerwone œwiatło na wskaŸniku.
Oznacza, że wjazd na mijankę jest zabroniony.

  Elektryczny napęd zwrotnicowy nastawiajšcy zwrotnicę po otrzymaniu polecenia od drużyny trakcyjnej. Po zjeŸdzie z mijanki pocišgu napęd nastawia zwrotnicę do zasadniczego położenia.

  WskaŸnik położenia zwrotnicy znajdujšcy się przy wyjeŸdzie z mijanki, który pełni rolę semafora wyjazdowego. WskaŸnik ten może podawać następujšce sygnały:

Rozmiar: 363 bajtów Pionowa kreska na wskaŸniku.
Oznacza, że można zjechać z mijanki.
Sygnał ten znajduje się przy torze głównym zasadniczym.
Rozmiar: 363 bajtów Koło na wskaŸniku.
Oznacza, że można zjechać z mijanki.
Sygnał ten znajduje się przy torze głównym dodatkowym.
Rozmiar: 363 bajtów Czerwone œwiatło na wskaŸniku.
Oznacza "stój". Zjazd z mijanki jest zabroniony.

  Niezależnie od wskazań wskaŸników położenia zwrotnicy wyœwietlajšcych zasadnicze położenie zwrotnicy (dotyczy wskaŸników wjazdowych i wyjazdowych), wjazd i wyjazd z mijanki może się odbyć tylko po ustnym pozwoleniu dyżurnego ruchu odcinkowego.

  System Nadzoru Ruchu (SNR) i urzšdzenia radiołšcznoœci majš za zadanie kontrolowanie ruchu na mijance i wysyłanie informacji do dyżurnego ruchu odcinkowego.

Oprócz wyżej opisanych urzšdzeń stałych, znajdujšcych się w obszarze mijanki, należy zaznaczyć, że pojazd trakcyjny poruszajšcy się po linii musi być wyposażony w nadajnik, za pomocš którego drużyna trakcyjna nastawia drogę przebiegu.

Schemat prowadzenia ruchu na mijance pokazany jest poniżej.

Rozmiar: 5427 bajtów

Krótki opis sposobu prowadzenia ruchu na mijance:

  Ze Szczecinka do Słupska jedzie pocišg, który zbliża się do mijanki w Białym Borze. Drużyna trakcyjna widzšc wskaŸnik W29 nawišzuje łšcznoœć radiowš z dyżurnym ruchu odcinkowym, który stacjonuje w Miastku i informuje go o zbliżaniu się do mijanki. Dyżurny ruchu w Miastku zezwala na wjazd na mijankę. Drużyna trakcyjna za pomocš nadajnika znajdujšcego się na lokomotywie nastawia sobie zwrotnicę dla przyjętego kierunku jazdy (przy wjeŸdzie powinna ona być nastawiona). Na powtarzaczu wskaŸnika położenia zwrotnicy wyœwietlany jest sygnał mówišcy o jej położeniu zasadniczym (w przypadku, gdy zwrotnica jest nastawiona inaczej powtarzacz jest wygaszony). Sygnał wyœwietlany na powtarzaczu potwierdzony jest przez wskaŸnik położenia zwrotnicy (semafor wjazdowy). Pocišg wjeżdża na mijankę na prawy tor (taki jest przyjęty dla danego kierunku jazdy). Chcšc wyjechać z mijanki, drużyna trakcyjna pyta drogš radiowš o pozwolenie dyżurnego ruchu odcinkowego. Po uzyskaniu zgody drużyna trakcyjna nastawia sobie drogę wyjazdu, wówczas wskaŸnik położenia zwrotnicy (semafor wyjazdowy) wskazuje sygnał umożliwiajšcy wyjazd (w przypadku, gdy zwrotnica jest nastawiona inaczej na semaforze wyjazdowym wyœwietlane jest czerwone œwiatło). Po wyjeŸdzie z mijanki pocišg mija czujniki, które ustawiajš zwrotnice w zasadnicze położenie.

SEMAFORY WJAZDOWE I WYJAZDOWE | SEMAFORY ODSTĘPOWE | POWTARZACZE SEMAFORÓW
TARCZE OSTRZEGAWCZE | TARCZE MANEWROWE | TARCZE ROZRZĽDOWE

Poniżej znajdujš się odnoœniki do poszczególnych zagadnień zwišzanych z urzšdzeniami SRK:

SYGNALIZACJA | WSKANIKI I SYGNAŁY